جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ساخت پروتز زیر زانو |جدیدترین پروتز زیر زانو در ایران

پروتز زیر زانو

برای افرادی که قسمت پایین پا یا ساق پای خود را به دلایلی همچون تروما ، دیابت ،مشکلات عروقی و غیره از دست داده اند، انجام کارهای روزمره بسیار دشوار می شود. خوشبختانه، پروتز زیر زانو راه حلی موثر برای این افراد است. این پروتزها به آنها کمک می کنند تا دوباره به زندگی مستقل بازگردند و به طور طبیعی حرکت کنند. متخصصین کلینیک ارتوپدی توان گستر با بکارگیری تکنولوژیهای نوین دنیا در حیطه ساخت پروتزهای زیر زانو تا زمان استقلال کامل شما و رفع تمام محدودیتهای حاصل ازقطع عضو درکنار شما هستند

در این مقاله، انواع مختلف پروتزهای زیر زانو، همچنین مزایا و مراقبت های مورد نیاز را به زبانی ساده و قابل فهم برای همه توضیح می دهیم.

انواع پروتز زیر زانو

انواع پروتزهای زیر زانو

پروتزهای زیر زانو با توجه به سطوح مختلف قطع عضو به :

  • پروتزهای مچ پا: این پروتزها برای افرادی مناسب هستند که قسمت پایین مچ پا را از دست داده اند. این نوع از پروتزها به فرد امکان حرکت طبیعی را می دهند و به او کمک می کنند تا راحت و بدون لنگیدن راه برود.
  • پروتزهای ساق پا: این پروتزها برای افرادی مناسب هستند که ساق پای خود را از دست داده اند. در این پروتزها نیز از مفصل مصنوعی مچ پا استفاده می کنند و به فرد اجازه می دهند تا به صورت طبیعی راه برود.

مراحل ساخت پروتز زیر زانو

  • ارزیابی اولیه

در ابتدا، متخصیص کلینیک توان گستر، ارزیابی ها و معاینات اولیه مورد نیاز در خصوص وضعیت عضو باقیمانده و خصوصیات  شرایط فیزیکی شما را انجام می دهند. آنها همچنین توانایی های حرکتی شما و فعالیتهایی که قرار است درآینده انجام دهید را ارزیابی می کنند تا بتوانند بهترین نوع پروتز را برای شما انتخاب کنند.

  • تعیین نوع قطعات وسیستم تعلیق:

با توجه به خصوصیات و شرایط فیزیکی ، وضعیت قطع عضو وانتظارات شما از پروتز زیر زانو متخصصین کلینیک توان گستر پس از مشاوره تخصصی شما مناسب ترین نوع پروتز زیر زانو را برای شما تجویز میکنند

  • بانداژ و تمرینات عضلانی

قبل از شروع ساخت پروتز و با نظرمتخصصین کلینیک لازم است عضو قطع شده شما بوسیله باند کشی بسته شود تا تورم ناشی از جراحی و عدم حرکت کاسته شود نحوه بستن و مدت زمان بستن بانداژ بسیار مهم است این موضوع به همراه تمرینات عضلانی مورد نیاز توسط متخصصین کلینیک توان گستر به شما آموزش داده میشود.

بیشتر بخوانید : بانداژ پا قطع شده + آموزش بانداژ زیر زانو

  • قالبگیری:

پس از تعیین نوع قطعات پروتز شما و انجام مناسب بانداژ پا قطع شده توسط متخصص ساخت پروتز از پا قطع شده بوسیله باند گچی قالبگیری میشود طی فرایندی سوکت پروتز آماده میشود.

  1. تنظیم پروتز و آموزش راه رفتن و توانبخشی:

دراین مرحله با توجه به خصوصیات فیزیکی شما توسط متخصص پروتز راستا و ارتفاع پروتز شما تنظیم میشود و مراحل مختلف راه رفتن و نحوه بدست آوردن تعادل با پروتز به شما طی چند جلسه آموزش داده میشود.

قطعات اصلی پروتز زیر زانو

قطعات اصلی پروتز زیر زانو:

  • سوکت (Socket)

سوکت بخش اصلی پروتز است که مستقیما به عضو قطع شده شما متصل می شود. این قسمت باید کاملا با شکل پای شما هماهنگ باشد تا راحتی و عملکرد پروتز افزایش یابد. سوکت معمولا از  مواد کامپوزیت از جنس رزین های آکریلیک به همراه الیاف تقویتی کربن ساخته می شود

  • اتصالات (Connectors)

اتصالات وظیفه اتصال سوکت به بقیه قطعات پروتز را بر عهده دارند. این اتصالات باید محکم و قابل اعتماد باشند تا پروتز بتواند نیروهای وارده را تحمل کند.

  • ساق پروتز (Pylon):

ساق پروتز همان بخشی است که وزن بدن را از سوکت به پا منتقل می کند. این قسمت از مواد سبک مانند آلومینیوم، تیتانیوم یا کربن ساخته می شود.

  • مچ پا (foot):

مهمترین قسمت پروتز زیر زانومی باشد و دارای تنوع بسیار گسترده می باشد مچ پا قابلیت بازسازی حرکات پای طبیعی را دارد  و در آن از الیاف کربن و استیل و تیتانیوم استفاده شده است .

  • پوشش زیبایی (Cosmetic Cover):

پوشش زیبایی برای بهبود ظاهر پروتز طراحی می شود. این پوشش معمولا از  از فوم یا سیلیکون ساخته می شود و به پروتز ظاهری شبیه به پای واقعی می بخشد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروتز زیر زانو

  • نوع پروتز

نوع قطعات استفاده شده در پروتز شما وهمچنین برند شرکت سازنده این قطعات به طور مستقیم درتعیین قیمت نهایی پروتز شما تاثیر دارد متخصصین کلینیک توان گستر طی مشاوره رایگان به شما اطلاعات مورد نیاز را خواهند داد.

  • جنس مواد:

پروتزها از مواد مختلفی مانند پلاستیک، آلومینیوم، تیتانیوم یا کربن ساخته می شوند. هر چه مواد استفاده شده پیشرفته تر باشند، قیمت پروتز افزایش می یابد.

  • تکنولوژی به کار رفته

استفاده از سیستم های هوشمند و الکترونیکی در پروتزها باعث افزایش قیمت آنها می شود. این تکنولوژی ها به شما امکان حرکات طبیعی تر را می دهند.

  • برند و شرکت سازنده:

شرکت های معتبر و برندهای شناخته شده معمولا پروتزهایی با قیمت بالاتری ارائه می دهند.

  • هزینه های جانبی

در برخی موارد، هزینه هایی مانند ویزیت پزشک، فیزیوتراپی و حتی استفاده از ویلچر نیز به هزینه کلی پروتز اضافه می شوند.

covid rehab 4 scaled 1

چگونه با پروتز زیر زانو راه برویم؟

  1. آموزش و تمرین:

در ابتدا، شما باید آموزش های لازم را از متخصصین کلینیک توان گستر دریافت کنید. آنها به شما نشان می دهند که چطور با پروتز مناسب، ایمن و راحت قدم بردارید. سپس باید با تمرین مداوم، به راه رفتن با پروتز عادت کنید.

  1. حفظ تعادل و ثبات:

یکی از مهم ترین نکات در راه رفتن با پروتز، حفظ تعادل و ثبات بدن است. برای این کار می توانید  جهت شروع از واکر یا عصا استفاده کنید تا تعادل خود را بهتر حفظ کنید. همچنین انجام تمرینات قدرتی و تعادلی به شما کمک می کند.

  1. تنظیم راستای پروتز:

پروتز شما باید دقیقا با اندازه و شکل پای شما هماهنگ باشد. متخصص پروتز باید به طور مرتب پروتز پا را بررسی و تنظیم کنند تا مطمئن شوند به خوبی کار می کند.

  1. استفاده از تکنولوژی های پیشرفته:

امروزه پروتزهای جدیدی وجود دارند که به شما امکان راه رفتن طبیعی و راحت را می دهند. این پروتزها مجهز به سیستم های الکترونیکی و مکانیکی هستند که حرکات پا را کنترل و تنظیم می کنند و حرکات پای طبیعی را بازسازی می کند.

  1. تمرین راه رفتن:

با تمرین زیاد و ممارست، شما به تدریج به راه رفتن با پروتز عادت می کنید و آن را به صورت طبیعی انجام می دهید. در این مسیر، باید صبور و مصمم باشید و مطابق برنامه های متخصصین کلینیک توان گستر پیش بروید تا بتوانید به استقلال کامل دست یابید.

ویژگی های پروتز پای زیر زانو برای افراد دیابتی:

 

  • طراحی سفارشی:

پروتز باید دقیقا با اندازه و شکل پای فرد مطابقت داشته باشد. این امر به ویژه برای بیماران دیابتی که معمولا دچار تغییرات شکل پا می شوند، بسیار مهم است.

  • مواد مقاوم در برابر فشار و ضربه:

استفاده از مواد مناسب برای افراد دیابتی در ساخت پروتز، از آسیب دیدن پای فرد جلوگیری می کند. این موضوع بسیار مهم است چون بیماران دیابتی حس لمس کمتری در پا دارند.

  • توجه به سلامت پوست:

در ساخت پروتز برای افراد دیابتی، باید به سلامت و بهداشت پوست پای فرد توجه ویژه ای داشت. استفاده از مواد مناسب سیلیکونی و ارتوژلی و طراحی سوکت مناسب در این زمینه بسیار مهم است.

  • برنامه توانبخشی مناسب:

پس از ساخت پروتز، ارائه برنامه توانبخشی مناسب به بیمار دیابتی ضروری است تا بتواند به تدریج با پروتز خود سازگار شود.

کلینیک ارتوپدی فنی توان گستر

 نتیجه گیری

ساخت یک پروتز پا زیر زانو فرآیندی دقیق و تخصصی است که با مهارت توسط متخصصین کلینیک توان گستر انجام می شود. این پروتزها به افراد کمک می کنند تا دوباره به زندگی مستقل بازگردند و فعالیت های روزمره را به راحتی انجام دهند. با پیگیری هر مرحله از این فرآیند، شما نیز می توانید به استقلال و کیفیت زندگی مطلوب دست یابید. متخصصین کلینیک ارتوپدی فنی توان گستر با بکارگیری تکنولوژی های نوین دنیا در حیطه ساخت پروتزهای زیر زانو تا زمان استقلال کامل شما و رفع تمام محدودیتهای حاصل ازقطع عضو درکنار شما هستند

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه کلینیک توان گستر

با عضویت در خبرنامه ما از جدیدترین مقالات اطلاع خواهید داشت

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان در کلینیک

مشاوره کاملا رایگان در کلینیک توان گستر

09121859194