جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراکز ساخت پروتز پا در تهران

مراکز ساخت پروتز پا در تهران

بهترین مراکز ساخت پروتز پا در تهران

پروتز پا مزایای زیادی رو برای افرادی که دست یا پاشون رو از دست دادن و یا مادرزادی از اون محروم هستن، ارائه میده. اتصال پروتز استخوانی بسیار پایدارتر هست و دامنه کامل حرکت مفصل رو فراهم می‌کنه و راه رفتن رو بسیار آسان‌تر می‌کنه. بهترین پروتز پا در هنگام استفاده باعث درد یا تخریب پوست نمیشه. از اونجایی که پروتز مستقیماً به استخوان متصل میشه، فرد استفاده‌ کننده احساس می‌کنه که پروتز بخشی از بدن خودش هست یعنی احساس می‌کنه که پای خودشه!

اگه دنبال مراکز ساخت پروتز پا در تهران هستین، کلینیک توان گستر میتونه به شما کمک کنه؛ چون سالهاست توی این زمینه فعالیت داره و متخصصان خبره‌ای توی این کلینیک فعالیت دارن.

قفعقفعق 1

پروتز پا از چه زمانی اختراع شده؟

از سال 2009، مرکز پزشکی دانشگاه رادبود Radboudumc  در نایمخن، هلند، این تکنیک بسیار نوآورانه رو ارائه داد که کیفیت زندگی افراد دارای قطع عضو رو به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشه. در سال 2011، Radboudumc مطالعه‌ای رو بر روی 22 بیمار اول انجام داد که در مرکز اونا پروتز یکپارچه گرفته بودن. جنبه‌های راه رفتن و کیفیت زندگی با پروتز پا با یه پروتز سوکت مقایسه شد. مشخص شد که استفاده از پروتز از 56 ساعت به 101 ساعت در هفته، سرعت راه رفتن 32 درصد افزایش پیدا کرده و راه رفتن به 18 درصد انرژی کمتری با پروتز یکپارچه نیاز داره. کیفیت زندگی مرتبط با پروتز از 39 به 62 در مقیاس 0 تا 100 بهبود پیدا کرده بود.

مزایای پروتز پا

  • امکان طی کردن مسافت‌های پیاده روی طولانی‌تر
  • طیف کاملی از حرکت مشترک
  • راحتی در نشستن
  • بدون مشکل پوستی
  • احساس تعلق اندام مصنوعی به بدن
  • اتصال و حذف آسان و سریع
  • بهبود کیفیت زندگی

آنچه باید قبل از گرفتن پروتز پا از مراکز ساخت پروتز بدونید

پاهای مصنوعی یا پروتزها می‌تونن به افرادی که دچار قطع پا هستن کمک کنن تا راحت‌تر به اطراف خودشون برن. اونا عملکرد و گاهی اوقات حتی ظاهر یه پای واقعی رو تقلید می‌کنن. برخی افراد هنوز برای راه رفتن با پای مصنوعی به واکر یا عصا نیاز دارن، در حالی که بعضی دیگه می‌تونن آزادانه راه برن.

چه افرادی کاندیدای مناسبی واسه پروتز پا هستن؟

در حالی که خیلی از افراد با پاهای مصنوعی خود به خوبی عمل می‌کنن، اما همه کاندیدای مناسبی برای پروتز پا نیستند. چند سوالی که ممکن هست بخواید قبل از انتخاب بهترین پروتز پا با پزشک خودتون در میان بذارید عبارتند از:

  • آیا بافت نرم کافی برای محافظت از استخوان باقی مانده وجود داره؟
  • وضعیت پوست اندام چگونه هست؟
  • دامنه حرکتی اندام باقیمانده چقدره؟
  • آیا پای دیگه سالمه؟
  • سطح فعالیت شما قبل از قطع عضو چقدر بود؟
  • اهداف تحرک شما چیه؟

نوع قطع عضو بالا یا زیر زانو هم می‌تونه بر تصمیم شما تأثیر بذاره. به طور کلی استفاده از پای مصنوعی زیر زانو راحت‌تر از پروتز بالای زانو هست. اگر مفصل زانو دست نخورده باشه، پای مصنوعی تلاش بسیار کمتری برای حرکت می‌کنه و امکان تحرک بیشتر رو فراهم می‌کنه.

دلیل قطع عضو نیز یه عامل هست، چون ممکنه بر سلامت اندام باقی مانده تأثیر بذاره. سلامت جسمانی و سبک زندگی شما هم مهم هست که باید در نظر گرفته بشه. اگر فعالیت زیادی نداشتید و مثلاً به دلیل بیماری عروق محیطی یا دیابت پای خودتون رو از دست دادید، بیشتر با پروتز دست و پنجه نرم خواهید کرد تا فردی که خیلی فعاله اما یه عضو خود رو توی یه تصادف رانندگی از دست داده باشه.

وقتی صحبت از قطع عضو میشه، مشخصات هر فردی منحصر به فرد هست. تصمیم برای پیشبرد پروتز باید یه تصمیم مشترک بین شما و پزشکتون باشه.

قفعقفعق

پاهای مصنوعی یه سایز نیستند!

اگر پزشک شما یه پای مصنوعی رو تجویز کنه، ممکن هست ندونید از کجا شروع کنید. ادامه این مطلب کمک می‌کنه تا درک کنید که چگونه قسمت‌های مختلف یه پروتز با هم کار می‌کنن:

خود پای مصنوعی از مواد سبک وزن و در عین حال بادوام ساخته شده هست. بسته به محل قطع عضو، پا ممکنه دارای مفاصل زانو و مچ پا باشه یا نباشه.

سوکت یه قالب دقیق از اندام باقیمانده شما هست که به خوبی روی اندام قرار می‌گیره. این موضوع به اتصال پای مصنوعی به بدن شما کمک می‌کنه.

گزینه‌های متعددی برای هر یه از اجزای فوق وجود داره که هر کدوم مزایا و معایب خاص خودشون رو دارن. برای داشتن تیپ مناسب و تناسب اندام، مهم هست که با متخصص پروتز خود همکاری نزدیک داشته باشید؛ رابطه‌ای که ممکنه مادام‌العمر باشه!

متخصص پروتز یه متخصص مراقبت‌های بهداشتی هست که در اندام مصنوعی تخصص داره و می‌تونه به شما در انتخاب اجزای مناسب کمک کنه. قرار ملاقات‌های مکرری خواهید داشت، به خصوص در ابتدا، بنابراین مهم هست که با پروتزی که انتخاب می‌کنین احساس راحتی داشته باشین.

عه5656ه65

توانبخشی یه فرآیند مداوم و مشارکتی هست

وقتی که اجزای بهترین پروتز پا رو انتخاب کردید، برای تقویت پاها، بازوها و سیستم قلبی عروقی خود نیاز به توانبخشی دارید، چون راه رفتن با اندام جدید خود رو یاد می‌گیرید. شما از نزدیک با پزشکان توانبخشی، فیزیوتراپ‌ها و کاردرمانگران کار خواهید کرد تا یه برنامه توانبخشی بر اساس اهداف حرکتی خودتون ایجاد کنید. بخش بزرگی از این طرح این هست که پای سالم خودتون رو در فرم خوب نگه دارید.

عادت کردن به پای مصنوعی آسان نیست

یادگیری دور زدن با پای مصنوعی می‌تونه یه چالش باشه. حتی بعد از پایان توانبخشی اولیه، ممکنه مشکلاتی رو تجربه کنید که متخصص پروتز و تیم توانبخشی می‌تونن به شما در مدیریت اونا کمک کنن. موانع رایج عبارتند از:

  • تعریق بیش از حد هیپرهیدروزیس، که می‌تونه بر تناسب پروتز تأثیر بذاره و منجر به مشکلات پوستی بشه.
  • ضعف در اندام باقی مانده، که ممکن هست استفاده از پروتز رو برای مدت طولانی دشوار کنه.
  • درد اندام فانتوم می‌تونه آنقدر شدید باشه که بر توانایی شما در استفاده از پروتز تأثیر بذاره.

توضیحاتی در مورد درد اندام فانتوم

درد اندام فانتوم یا دردی که به نظر می‌رسه از اندام قطع شده ناشی میشه، یه مشکل بسیار واقعی هست که ممکنه بعد از قطع عضو با اون مواجه بشید. حدود 80 درصد از افراد مبتلا به قطع عضو، درد فانتوم اندام رو تجربه می‌کنن که دلیل مشخصی نداره، اگرچه درد در اندام قبل از قطع عضو ممکن هست یک عامل خطر باشه.

آینه درمانی، که در آن تمرینات رو با آینه انجام می‌دید، ممکنه به انواع خاصی از درد اندام فانتوم کمک کنه. نگاه کردن به خودتون در آینه شبیه سازی میشه. وجود پای قطع شده، که می‌تونه مغز رو فریب بده تا فکر کنه هنوز آنجاست و درد رو متوقف کنه.

در موارد دیگه، درد اندام فانتوم ممکن هست ناشی از بیماری دیگه‌ای باشه که اندام باقیمانده رو تحت تاثیر قرار میده، مثل سیاتیک یا نوروما. پرداختن به این دلایل ریشه‌ای می‌تونه به از بین بردن درد فانتوم کمک کنه.

6457457

نیازهای پروتز پای شما ممکن هست تغییر کنه

در برخی مواقع، ممکنه متوجه بشید که با پروتز پای فعلی خود به اندازه‌ای که می‌خواید عمل نمی‌کنید. شاید اندام باقیمانده شما تثبیت شده باشه و شما آماده باشید از یه پروتز موقت که چند ماه طول می‌کشه به پروتزی که می‌تونه سه تا پنج سال دوام بیاره، تبدیل بشه. یا شاید شما با حرکت بیشتر یا متفاوت از آنچه که پروتز برای آن طراحی شده، از پروتز خودتون دور شده باشین. درد جدید، ناراحتی و عدم ثبات برخی از علائمی هست که ممکنه زمان اون رسیده باشه که با متخصص پروتز خودتون تماس بگیرید تا نیازهای خود رو دوباره ارزیابی کنید.

ممکنه متخصص پروتز شما تنظیم تجهیزات فعلی یا تعویض یکی از اجزای اون رو توصیه کنه. یا ممکنه نسخه‌ای برای یه پای مصنوعی جدید دریافت کنین که به طور متوسط هر سه تا پنج سال یکبار اتفاق می‌افته. اگر اجزای جدیدی دریافت می‌کنید، مهم هست که برای درک نحوه عملکرد اونا وقت بذارید. فیزیوتراپی می‌تونه به سازگاری با اجزای جدید یا پای مصنوعی جدید شما کمک کنه.

فناوری پاهای مصنوعی همیشه در حال پیشرفت هست

همیشه پیشرفت‌های جدیدی در فناوری اندام مصنوعی، مانند اجزای ریزپردازنده و فعالیت‌های خاص وجود داره. اتصالات ریزپردازنده دارای تراشه‌های کامپیوتری و حسگرهایی هستن که راه رفتن طبیعی‌تری رو ارائه میدن. حتی ممکنه حالت‌های مختلفی برای راه رفتن روی سطوح صاف یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها داشته باشن.

همچنین پاهای مصنوعی تخصصی برای فعالیت‌های مختلف مانند دویدن، دوش گرفتن یا شنا وجود داره که می‌تونین در صورت نیاز اونا رو تغییر بدید. در برخی موارد، پای مصنوعی روزمره شما می‌تونه توسط پروتز شما برای اهداف مختلف تغییر پیدا کنه.

کلام آخر

مهم هست که به یاد داشته باشید که شما در بررسی گزینه‌های مختلف پای مصنوعی تنها نیستید. کلینیک ارتوپدی فنی توان گستر به شما کمک می‌کنه تا مزایا و معایب هر کدام رو بسنجید و در مورد پای مصنوعی ایده‌آلی که با سبک زندگی شما مطابقت داره تصمیم بگیرید.

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه کلینیک توان گستر

با عضویت در خبرنامه ما از جدیدترین مقالات اطلاع خواهید داشت

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان در کلینیک

مشاوره کاملا رایگان در کلینیک توان گستر

09121859194